Přeskočit na obsah

Jan Klusáček v rozhovoru pro Český rozhlas

Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Město se musí zaměřit na energetickou náročnost vlastního fungování. Hned po volbách bych rád zadal komplexní energetický audit městských nemovitostí, zejména městského úřadu a obou školních budov se zaměřením na možnosti úspor energií. Jsem přesvědčený, že každý metr čtvereční střechy, který není pokrytý solárním panelem, je promarněná příležitost, takže se určitě budeme pozorně dívat i na to, kde si můžeme elektřinu sami vyrobit.

Pokud nedojde k extrémní situaci, nechci omezovat kvalitu života občanů, např. omezováním veřejného osvětlení, nicméně chci hledat možnosti, jak chytrou regulací snížit náklady v těchto položkách.

Významně se rostoucí ceny energií projeví i na podobě nových projektů, budou muset být ještě energeticky úspornější, ideálně v pasivním standardu, s modrozelenými prvky, již od projektové fáze budou počítat se solárními panely atp. Věřím ale, že tyto komplikace při přípravě se nám rychle vrátí při samotném používání.

Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?

Základní bariérou růstu počtu domů, a tedy i obyvatel Jesenice, je doprava. Již v tuto chvíli je silnice II/603, tedy Vídeňská ulice, pravidelně ve špičkách zaplněna a příliš volné kapacity nemají ani dva kruhové objezdy u D0 – Pražského okruhu. První dvě etapy obchvatu jsou jistě pozitivní změnou, ale určitě to není zázračné řešení všech našich dopravních problémů. Další překážkou, jakkoli lépe řešitelnou, pro nárůst počtu obyvatel jsou kapacity vodohospodářských staveb.

Klíčovou prioritou našeho volebního programu je kvalita života občanů Jesenice. Nedovedu si za současných okolností představit soulad kvality života občanů s drastickým nárůstem jejich počtu. Obecně ovšem platí, že dotažení nového územního plánu je klíčovým úkolem zastupitelstva, které vzejde ze zářijových voleb. Jakákoli změna přitom musí být transparentní, odůvodněná a obhajitelná před voliči.

Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?

Nemáme v programu nemožné na počkání ani zázraky do tří dnů. Intenzita automobilové dopravy se nepochybně nebude v příštích letech snižovat, spíš naopak, zároveň se ale nedá čekat ani významné zlepšení parametrů veřejné dopravy v rámci PID. Autobusy jezdí po stejné silnici a stojí ve stejné zácpě jako auta. Poté, co kraj – naštěstí – opustil chimerické představy o metru nebo tramvaji z Písnice do Jesenice, nezbývá nám, než se soustředit na opatření, která se dají skutečně v rámci tohoto volebního období implementovat. Jednak jde o omezení nákladní dopravy v intravilánu města. Je nepřijatelné, aby si těžká nákladní vozidla zkracovala cestu přes město tehdy, když mohou jet po Pražském okruhu. Zaměříme se na instalaci příslušných dopravních značek a přísnou kontrolu dodržování tohoto omezení.

Druhou prioritou je zrychlení přípravy třetí etapy obchvatu města na západní straně. Úvahy o časovém horizontu osmi let považuji za neakceptovatelné. Musí to jít rychleji. Rád bych využil toho, že můj stranický kolega – Karel Bendl, je krajským radním pro dopravu a přesvědčil ho o důležitosti tohoto projektu.

Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

Chci využít dobrých vztahů a otevřené komunikace s ministrem dopravy Kupkou, který situaci v Jesenici dobře zná, je nesmírně vstřícný a je připravený hledat cesty v podobě různých protihlukových opatření atp. jak zmírnit dopady provozu na Pražském okruhu na občany města Jesenice.

Úvahy o tom, jak Jesenice soudně zabrání provozu na jednom z nejfrekventovanějších dálničních úseků v ČR bych odkázal do říše pohádek. To by nakonec neprospělo ani našim občanům, protože velká část z aut, která dnes projíždějí po D0, by skončila na úzkých silnicích uvnitř města, což by znamenalo naprostý kolaps.

Komunální volby 2022 - ODS Jesenice - www.odsjesenice.cz

Přihlaste se k odběru úžasného obsahu do vaší schránky každý měsíc.

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.